The steam locomotive classes of the Finnish State Railways
Huomautuksia veturiesittelyyn
Veturiesittelyteksteissä kerrotaan pääpiirteissään mitä on ollut, mutta ei selosteta esimerkiksi eri kohteiden määritelmää tai rakennetta (esim. luistikoneistoja).
Tekniset tiedot ovat VR:n julkaisemat eikä suhteellisen vähäisiä eroavaisuuksia etenkään painoissa ole huomioitu. Merkittävimmät erot on esitetty ao. taulukon yhteydessä.
Vetovoima on laskettu käyttäen kerrointa 0,65 (kaksoiskoneisto) tai 0,47 (yhdyskoneisto). Se on sama kuin esim. Ruotsissa käytetty kerroin; Saksassa kaksoiskoneistoille käytettiin yleisesti kerrointa 0,75 ja englannissa 0,85. Tämä on huomioitava verrattaessa eri maiden vetureita. Tulipinta on Suomessa ja esimerkiksi Saksassa laskettu tulen koskettamana, mutta Englannissa ja USA:ssa veden koskettamana, mikä tuo arvoihin 7–8 %:n eron.
Valmistusnumero ja -vuosi on yleensä se, mikä on merkitty valmistekilpeen. Hylkäyskuukausi ja -vuosi on VR:n koneosaston ilmoittama. Veturin poisto VR:n kirjoista on yleensä tehty tämän jälkeen muutamasta päivästä muutamaan kuukauteen.
Veturiluettelot on pyritty kirjoittamaan lähimmän kuukauden tarkkuudella. Pääasiallisina lähteinä ovat vuoteen 1911 asti Veturikatsahdukset ja SVR:n vuosikertomukset, vuodesta 1912 vuoteen 1939 Kilometrikonttorin kuukausitilastot ja vuodesta 1940 lähtien VR:n sijoituslistat. Kahden viimemainitun suuri ero on siinä, että sijoituslista kertoo tilanteen kuukauden alussa, jolloin kuukauden kuluessa tapahtuneet muutokset näkyvät vasta seuraavan kuukauden listalla. Kilometritilasto kertoo kaikkien kuukauden aikana liikkuneiden vetureiden kilometrit, mutta sijoitus on kuukauden lopussa. Täten kumpaa tahansa käyttäen tai samoilta vuosilta niitä verraten, tiedot on tulkittava tarkuudelle +/- yksi kuukausi.
Sijoitustiedot on muutoin ilmoitettu päävarikoittain/konejaksoittain/konepiireittäin (sijoituslistojen otsikko vaihtelee eri vuosikymmeninä) paitsi liikenteestä poistoa osoittava varikko on alavarikko, mikäli se on tiedossa.
Romutusaika on joskus vaikea määritellä ja veturin romutus saattoi ääritilanteessa kestää pari vuotta. Täten tieto on annettu vain vuoden tarkkuudella.
Kirjan teknisissä tiedoissa ja esimerkiksi pyörästökuvissa saattaa olla erilaisia mittatietoja, mutta tämä johtuu aineistojen eriaikaisuudesta ja käytetystä lähteestä. Pääasiallisesti tiedot on saatu VR:n ja valmistajien virallisista asiakirjoista ja piirustuksista, mutta nekin vaihtelevat.
Notes to class descriptions
The descriptions of the various classes relate what was; they do not include any descriptions of the specific functions, components or their constructional details (for example differences between each make of valve gear).
Technical dimensions are those published by the VR and minor differences (such as weights) are not noted; if there is a ‘significant’ difference, this is recorded in the remarks to the table in question.
Tractive effort is 65% of boiler pressure for simples and 47% for compounds, the same as in Sweden; in Germany the figures for simples is 75% and in the UK 85%, which should always be borne in mind when comparing locomotives between different countries. Heating surface in Finland is the area touched by fire, in England that by water, which makes for a difference of about 7–8%.
Builder’s number and year is the one marked on builder’s plate. It may differ +/- one year with the date it was put into traffic. The year and month of withdrawal is that listed by the engine department of the state railways.
Most of the lists provide dates to the nearest month. Up to 1911 the principal sources are the annual ‘veturikatsahdus’ (survey of locomotives by SVR) and SVR annual statistics. For the period from 1912 to 1939 we have used the official monthly kilometre statistics and after 1940 the official monthly allocations. The main difference between the latter two is that the allocation lists locomotives at the beginning of a month whereas the kilometre statistics are dated the end of the month. Thus the information must be regarded as +/- one month.
Allocations are listed according to main depots (traction district though the title differed over time) except regarding the last location at work, which can also be a sub-depot if known.
The date of scrapping is sometimes difficult to determine as the process of reducing a withdrawn locomotive to scrap metal can take up to two years; this information is thus to the nearest year only.
All dimensions given are taken from official VR documents or builders’ specifications, but these may differ from time to time and from source to source.