Painamattomat lähteet / Archive Material:
- Kansallisarkisto / The National Archives of Finland, Helsinki
- Maakunta-arkistot, Hämeenlinna, Joensuu ja Mikkeli / Record Offices Hämeenlinna, Joensuu, Mikkeli
- Rautatiehallituksen arkisto (Nyk. Kansallisarkistossa) / Railway Administrative Board Archives (Now in The National Archives of Finland), Helsinki
- Sota-arkisto (nyk. Kansallisarkistossa) / Military Archives, (Now in The National Archives of Finland), Helsinki
- VR Koneosaston arkisto (nyk. Kansallisarkistossa), / Railways Locomotive, Carriage & Wagon Office Archives (Now in The National Archives of Finland), Helsinki
- Eljas Pölhön arkisto netissä / Web Archive Eljas Pölhö (http://rautatiearkisto.info/epolho/ )
- Kirjoittajien ja toimittajien omat arkistot / Own Archives of writers and editors
Painettu kirjallisuus / Books:
- Airas, Väinö V.: Höyryveturit.Helsinki 1922
- Alameri, Mikko: Eisenbahnen in Finnland. Wien 1979. ISBN 3-900134-22-7
- Alameri, Mikko: Suomen rautatiet. Wien 1979. ISBN 3-900134-52-9
- Altbergs, Toms: Latvijas Dzelzceļu lokomotīves (Latvijas Dzelzceļnieku biedrības izdevums, 2005)
- Altbergs, Toms: Lietuvos geležinkelių garvežiai 1919–1940 m. UAB ”Zidex”, Tauragė, Liettua 2012. ISBN 978-9955-9807-1-1
- Bergström, Matti – Einola, Erkki – Kilpiö, Olavi (toim.): Kapeat kiskot – Suomen yleiselle liikenteelle avatut yksityiset kapearaiteiset rautatiet. Forssa 1993. ISBN 951-96543-1-3
- Bergström, Matti – Kilpiö, Olavi (toim.): Leveät kiskot – Suomen yleiselle liikenteelle avatut yksityiset leveäraiteiset rautatiet. Porvoo 2008. ISBN 978-951-96543-9-3
- Боченков В.В. – Бычкова Е.В. – Галацкий О. Б. – Индра Н.Л.: Локомотивы Коломенский завод. часть 1. Паровозы. ISBN 978-5-9901029-3-4
- Chester, Keith (ed): Parovozy Vol. 1, Russian and Soviet Steam Locomotives (Trackside, c1999)
- Chester, Keith (ed): Parovozy Vol. 2, Elements of Locomotive Development in Russia and the USSR (Trackside, c2000)
- Die Lokomotivfabriken Europas – IAL 1, Slezak. Wien 1962.
- Eonsuu, Tapio – Honkanen, Pekka – Kilpinen, Tapani – Pölhö, Eljas: Suomen veturit, osa 1/Die Lokomotiven Finnlands, Band 1 Sweden 1975. ISBN 91-7266-021-X
- Eonsuu, Tapio – Honkanen, Pekka – Pölhö, Eljas: Suomen veturit, osa 2 (s. 118–125; Elokuvan Maailma, 1995)
- Forsberg, Bengt: Nohab och ryssloken (Spår 1991, Järnvägsmuseivänners årsbok, s. 77–92)
- Forsman, W. V.: Höyrykoneoppi. Helsinki 1908
- Ess, Walter: Heeresfeldbahn-Lokomotive Henschel 25983 (Dampf-Kleinbahnverein Mühlenstroth e.V., 1976)
- Gussarova, V. – Karma, O. – Lukin, G: Sada aastat Eesti Raudteed (Kirjastus, 1970)
- Hesselink, Herman Gijsbert – Tempel, Norbert: Eisenbahnen im Baltikum (LOK Report, 1996)
- Hodgson, James T.: Locomotive Management from Cleaning to Driving. Revised Sixth Edition. Lontoo 1928.
- Hodgson, James T. – Williams, John: Locomotive Management. Cleaning–Driving–Maintenance. Seventh Edition (London 1939) reprint, Orchard House, Teignmouth, South Devon. Volume 1, ISBN 0-899890-08-4. Volume 2, ISBN 0-899890-09-2.
- Hovi, Ilkka: Satulatankkiveturi. Helsinki 2013
- Hovi, Ilkka: The KYL of ”KYLCHAP” Front End for Steam Locomotives. Chime, The Sir Nigel Gresley Locomotive Preservation Trust Ltd, Number 145, Summer 2007, pages 22–24, 29–34, + kommentit sivut 35–43 (käsittelevät lähinnä käyttöä Englannissa LNER A3-, A4-vetureissa)
- Hovi, Ilkka: Suomessa käytettyjen kapearaiteisten vetureiden höyrykattiloita. Kooste kattiloiden rakennepiirustuksista sekä teknisiä arvoja. Helsinki 2015
- Hütter, Ingo – Holzinger, Reimar: Die Lokomotiven der PKP 1918–1939 (DGEG, 2007)
- Ivalo, Mikko: Höyryveturit ja niiden hoito. Porvoo 1945 (lisäksi vähintään kuusi myöhempää painosta)
- Karlsson, Lars Olov: SJ:s ånglok, Malmö 2008. ISBN 978-91-7266-171-5
- Katajisto, Juhani: Höyryveturit tositoimissa – Matkapäivä-kirjojen kertomana 1955–1975. Finnish steam in action – Told By enthuasiasts’ 1955–1975 logbooks. Keuruu 2017. ISBN 978-952-5805-90-1.
- Katajisto, Juhani: Höyryä suomalaisilla kiskoilla/Steam on Finnish Rails, Hämeenlinna 2008. ISBN 978-952-99685-5-8
- Kirchner, Attila – Tóth, Sándor – Villányi, György: Georg Sigl, Bécsi és bécsújhelyi mozdonygyáray (2009)
- Lahtinen, I. J: Veturit (Valtionrautatiet 1912–1937, osa II, s. 421–464; Rautatieläisten Lepokotiyhdistys, 1937)
- Locomotive Manufacturers Association of Great Britain (julk.): LMA Handbook. Lontoo 1949.
- Loog, Jüri: 125 aastat raudteid Eestis (EVR, 1996), ISBN 9985-60-277-3
- Loog, Jüri: Eesti raudteeveeremi ajalugu, esimene osa, 1870–1918 Vene impeeriumi ajajärk, ISBN 978-9949-18-594-8
- Loog, Jüri: History of Railway Rolling Stock in Estonia, part one, 1870–1918 Period of the Russian Empire, ISBN 978-9949-18-934-2
- Лоог, Юри: История Железнодорожного Подвижного Состава Эстонии, часть первая, 1870–1918 Эпоха Российской Империи, ISBN 978-9949-18-935-9
- Loog, Jüri: Eesti raudteeveeremi ajalugu, teine osa, 1918–1940 Eesti vabariigi ajajärk, ISBN 978-9949-30-625-1
- Loog, Jüri: History of Railway Rolling Stock in Estonia, part two, 1918–1940 Period of the Republic of Estonia, ISBN 978-9949-30-626-8
- Лоог, Юри: История Железнодорожного Подвижного Состава Эстонии, часть вторая, 1918–1940 Эпоха Эстонской республики, ISBN 978-9949-30-627-5
- Макаров, Леонид: Паровозы серия Э: Фотоальбом (2004) (Sarja E kuvasto/Class E photo album)
- Макаров, Леонид: Паровозы серия Э (2009) (Sarja E/Class E)
- Никольский, A: Паровозы серия С (1997) (Sarja S/Class S)
- Nurminen, J – Page, F.M: Russian Locomotives Vol. 2 1905–1924 (1991)
- Olin, Sigfrid – Simberg, Paul: Veturit (Suomen Valtionrautatiet 1862–1912, osa II, s. 343–387; SVR, 1916)
- Patentieres Lokomotiven Gebläse, system Kylälä. Inventor Oy, 1920
- Piwowonski, Jan: Parowozy kolei Polskich. WKŁ, 1978 de Prater, A. D. – Page, F. M: Russian Locomotives, Vol. 1, 1836–1904 (Retrieval Press, 1989)
- Pölhö, Eljas – Keränen, Tapio – Laaksonen, Eero: Rautatiet sotavuosina/Finnish Railways in Wartime (Laaksonen, 2014)
- Pölhö, Eljas – Pykälä-aho, Mia: Suomen juna- ja raitiovaunukuvasto/Finnish Motive Power 1.1.1996. Hyvinkää 1996. ISBN 91-7266-133-X
- Pölhö, Eljas: Vetokaluston muutokset (Valtionrautatiet 1962–1987, s. 359–364; Rautatiehallitus, 1987)
- Pölhö, Eljas: Yleishistoria (Valtionrautatiet 1962–1987, s. 9–63; Rautatiehallitus, 1987)
- Rakow, W. A: Russische und sowjetische Dampflokomotiven (Transpress, 1986)
- Раков, B. A: Локомотивы железных дорог советского союза (Транспортное железнодорожное, 1955) (Venäjän ja Neuvostoliiton veturihistoria/History of Russian and Soviet Locomotives)
- Раков, B.A: Локомотивы отечественных железных дорог 1845–1955 (Транспорт, 1995) (Venäjän ja Neuvostoliiton höyryveturihistoria/History of Russian and Soviet Steam Locomotives)
- Salo, Sakari K: Höyryveturikirja, 3. painos (Laaksonen, 2012) ISBN 978-952-5805-39-0
- Salo, Sakari K: Junakirja, 2. painos (Laaksonen, 2013) ISBN 978-952-5805-53-6
- Söderqvist, E.: Höyryveturit (Valtionrautatiet 1937–1962, s. 244–269; Rautatiehallitus, 1962)
- Söderqvist, E.: Tilapäinen kalusto (Valtionrautatiet 1937–1962, s. 351–362; Rautatiehallitus, 1962)
- Тищенко, B. H.: Паровозы железных дорог россии 1837–1890 I & II (Локотранс, 2008) (Venäjän veturihistoria vuoteen 1890/History of Russian Locomotives up to 1890)
- Topping, Brian: The Engine Driver’s Manual. Hersham, Surrey 1998. ISBN 0-86093-539-6.
- Tourret, R.: Allied Military Locomotives of the Second World War (Tourret, 1995)
- Valanto, Juhani: Pikku-Ruskojen aika – kappale Suomen rautateitten historiaa 1885–1959. Hyvinkää 2012
- Valtionrautatiet 1937–1962. Helsinki 1962
- Välimäki, Pekka: Valtionrautateiden höyryvetureiden värityksestä ja merkinnöistä. Teoksessa Kokoelmasta erikoismuseoksi – Suomen Rautatiemuseo sata vuotta
- 1898–1998. Helsinki 1998. ISBN 951-97850-0-0
- Wagner/Bäzold/Zschech/Lüderitz: Lokomotiven preußischer Eisenbahnen, Güterzuglokomotiven (Alba, 1990)
- Weisbrod, M. – Barkhoff, R.: Die Dampflokomotive –Technik und Funktion 1–4. Fürstenfeldbruck 1988, 1989. ISBN 3-922404-03-0, ISBN 3-922404-04-9, ISBN 3-922404-06-5, ISBN 3-922404-10-3.
- Wiik, Jan-Erik: Kampen om spåret – hur järnvägen kom till Hangö och andra kuststäder. Ekenäs 2003. ISBN 951-8953-04-X
- Wiik, Jan-Erik: Vägar av järn till landets värn. Storfurstendömet Finlands järnvägspolitik. Vasa 2016. ISBN 978-952-93-8226-2
- Wilson, David: How Steam Locomotives Work. Hemel Hempstead 1993. ISBN 1-85486-080-1.
- Yoder, Jacob H. – Wharen, George B.: Locomotive Valves and Valve Gears. New York 1921, reprint: Guildford and King’s Lynn 1994. ISBN 0-9519367-1-9.
- Återblick på Jernvägsväsendets första utvecklingsskede I Finland. Minnesskrift utdelad vid de finska jernvägarnes 25. årsfest den 17. mars 1887.
Muut painetut lähteet / Other printed sources:
- Rautatiehallituksen vuosikertomus: vuosittain/yearly 1870–1967
- Suomen Virallinen Tilasto XX rautatietilasto: vuosittain/yearly 1883–1975 (painokset/editions 1–93)
- Valtionrautatiet – Höyryveturit 15.1.1954
- Vetureiden sijoituslista (nimi vaihdellut): (kuukausittainen moniste/monthly stencil, 1946–1975)
- Veturi-ilmoitus …kuulta vuonna19.. (kuukausittainen; moniste/monthly stencil 1911–1918, painettu/printed 1918–1939, kirjelmä/communication letter 1940–1945)
- Veturikatsahdus: vuosittain/yearly 1886–1919
Lehtiartikkelit / Periodicals:
- Alameri, Mikko: Kriisivetureiden tulevaisuus – romuksi ja muistomerkeiksi (Junat 4–1985, s. 14–15)
- Alku, Antero: Ensimmäiset veturit Suomessa (Junat 2–1987, s. 10–12)
- Chester, Keith: Russia O Class 0–8–0s on the P.K.P. (Locomotives International 42, 1998, s. 2–7) (sis. VR:lle tulleet ja Neuvostoliittoon palautetut)
- Ellis, Hamilton: Recent Tank Engines, Finlands State Rys (The Locomotive, March 1932, p. 101–102)
- Haro, Matti: Kuusamon kenttärata (Resiina 4–1990, s. 18–34)
- Hovi, Ilkka: Hanko–Hyvinkää rautatien amerikkalaiset veturit (Junat 5–1993)
- Hovi, Ilkka: Tampellan vientiveturit Latviaan (Resiina 3–2013, s. 4–9)
- Kilpiö, Olavi: Jatkosodan sotasaalisveturit (Resiina 2–1987, s. 20–35)
- Kirves, Ismo: Viljaa Siperiasta 1918 (Resiina 1–1999, s. 34–37)
- Klaus, Peeter: USATC 2–8–0s in Estonia and the USSR (Locomotives International 78, 2007, s. 22–29) (Näitä käytettiin myös Porkkalassa)
- Koffman, Jury Leonid: Lopuschinsky’s 23000 Lokomotiven (Lok Magazin 93, s. 428–436)
- Koffman, Jury Leonid: Rußlands weitverbreitete Schnellzuglokomotive der Baureihe N (Lok Magazin 136, s. 58–63)
- Lehtonen, Timo: Haapamäki – Suomen suurin museovarikko (Resiina 2–1992, s. 28–33)
- Lehtonen, Tuomas: Muisteluksia ja tuokiokuvia sotien 1939–40 ja 1941–44 aikaisesta toiminnastani koneosaston päällikön tehtävissä Pieksämäen ja Äänislinnan varikoilla, osa 1 ja 2 (Resiina 3–2006 s. 18–27 ja 1–2007, s. 22–27)
- Niemi, Merja: Suomalaisen veturin tie länteen (Lahjaveturi 418) (Resiina 4–1993, s. 4–7)
- Rauhala, Jorma: Yksityisrautateiden veturit (Resiina 1–1991 s. 8–15)
- Renholm, Hjalmar: Die neuen 1D1- und E-Lokomotiven der Finnischen Staatseisenbahnen (Glasers Annalen)
- Salo, Kari: Talvi- ja jatkosodan sairasjunat (Resiina 1–1990, s. 4–12)
- Salo, Kari: Valtionrautateiden kaluston luovutus Neuvostoliitolle 1940–1941 (Resiina 2–2001)
- Salo, Kari: Valtionrautateiden vetureiden ja vaunukaluston vauriot talvisodan aikana (Resiina 1–2000)
- Talvio, Paavo: Jatkosodan panssarijunat (Resiina 2–1989)
- Talvio, Paavo: Punaisten ja valkoisten panssarijunat 1918 (Resiina 4–1994, s. 30–40)
- Talvio, Paavo: Talvisodan panssarijunat (Resiina 1–1991)
- Voutilainen, Jarkko: Pelastusoperaatio (Resiina 4–1990, s. 42–43; “Locomotives sold to the UK”)
- Vuori, Pertti: Kapearaiteinen rautatie Konnunsuo – Muukko (Resiina 2.1988)
- Anon: “Pacific” Locomotives in Finland (The Locomotive, July 1939, s. 198)
- Anon: Finnish State Railways Pacific Type Locomotive (The Locomotive, September 1939, s. 244)
- Anon: “Prairie” Type Locomotives for the Russian Soviet Railways (The Locomotive, March 1932, p. 77–78)
- Anon: K3 (Hanomag Nachrichten)
- Anon: N1 und O1 (Hanomag Nachrichten)
- Anon: Transport in Finland (Railway Wonders of the World, part 39 s. 1241–1246; 1935)
Resiina-lehdessä olleita laajempia sarjakohtaisia artikkeleita
Main articles by classes in the Society’s magazine Resiina:
- A1: Veturitarinaa 3 (”Visla” = Mikko Lumio, Resiina 4-1984)
- A1: Sarjan A1-vetureiden valmistenumerot (Eljas Pölhö, Resiina 2-2000)
- A4: Veturitarinaa 7 (”Visla” = Mikko Lumio, Resiina 3-1985)
- A5: Veturitarinaa 6 (”Visla” = Mikko Lumio, Resiina 2-1985)
- C1-C2: Tavaraliikenneveturit C1 ja C2 sekä K1 ja K2 (Mikko Lumio, Resiina 2-1987)
- C3: Veturitarinaa 11 (”Visla” = Mikko Lumio, Resiina 4–1988)
- C5: Veturitarinaa 12 (”Visla” = Mikko Lumio, Resiina 2–1997)
- D1: Veturitarinaa 13 (”Visla” = Mikko Lumio, Resiina 3–2000)
- D1/Vr2: Vr2 ”Ankka” (Kimmo Pyrhönen, Resiina 4–1994)
- E1: Veturitarinaa 15 (”Visla” = Mikko Lumio, Resiina 4–2003)
- G1: Mäntän hakeveturikokeilu (Jorma Rauhala, Resiina 1–1986)
- G1/Sk1: Veturitarinaa 17 (”Visla” = Mikko Lumio, Resiina 3–2008)
- G8/Sk6, H2/Hk1: Richmond Locomotive and Machine Works (Jukka Nurminen, Resiina 2–1998)
- H1–H7 (Hk1–Hk3, Hk5, Hv4): Ten-wheeler -veturisarjat
- H1–7 (Jukka Nurminen, Kari Salo, Resiina 2-1992)
- H1–H7 (Hk1–Hk3, Hk5, Hv4): H1–7 -veturit (Eljas Pölhö, kirjeitä toimitukselle, Resiina 4–1992)
- H8/Hv1: Veturien kuvia – Hv1 ”Heikki” (Ilkka Hovi, Resiina 4–1980)
- H8/H9 (Hv1–Hv3): H8/9 (Hv1–3) ”Heikki” ja ”Hindenburg” (Jukka Nurminen, Resiina 4–1990)
- H11/Hr2, Hr3: Vetovoimaa länsinaapurista jatkosotaan:
- Hr2 ja Hr3 ”Hurrikaani” (Antti Roivainen, Kari Salo, Resiina 2–1989)
- K1/Tk1: K1-vetureiden kattiloiden erikoisuuksia (Ilkka Hovi, Resiina 3–1991)
- K1–K2 (Tk1–Tk2): Tavaraliikenneveturit C1 ja C2 sekä K1 ja
- K2 (Mikko Lumio, Resiina 2–1987)
- K3/Tv1: Höyryveturisarja Tv1 (Jumbo t. Jumpo)
- (Juhani Katajisto, Sakari K Salo, Resiina 2–1987)
- K4/Tv2: Amerikkalainen näkemys Jumposta – tavaraliikenne-veturi Tv2 eli ”Wilson” (Iiro Hirvensalo, Resiina 2–1989)
- L1/Vr1: Vaihtotyöveturi Vr1 ”Kana” (Kimmo Pyrhönen, Resiina 2-1994)
- N1/Pr1: Paikallisliikenneveturi Pr1 – pääkaupunkiseudun ”Paikku” (Iiro Hirvensalo, Resiina 2–1989)
- O1/Vr3: Kukkona laskumäellä – Vr3 ”Kukko” (Kari Salo, Resiina 4–1995)
- P1/Hr1: Hr1 – suomalainen Pacific (Kari Salo, Resiina 2–1987)
- P1/Hr1: Hr1 – -suomalainen Pacific (Jorma Mäkelä, Kirjeitä toimitukselle, Resiina 1–1990)
- P1/Hr1: Hr1 ”Ukko-Pekka” 60 vuotta (Kari Salo, Timo-Pekka Lange, Resiina 4–1996)
- P1/Hr1: Lisätietoja ”Ukko-Pekoista” (Kalevi Ylä-Kotola, Resiina 1–1997)
- R1/Tr1: Tr1, ”Risto”, Euroopan veturiaatelia (Colin D. Garrat, Jorma Attila, Resiina 2–1987)
- R1/Tr1: Tr1 ”Risto” (Kari Salo, Resiina 3–2005)
- Pr2: Pr2 – Nopean tankkiveturin tarina (Antti Roivainen, Resiina 2–1987)
- Pr2: Veturien kuvia – Pr2 (Ilkka Hovi, Resiina 2–1980)
- Tr2: Kirjeitä (Jukka Nurminen, Resiina 1–1998)
- Tr2: Tr2, höyrykattila (Ilkka Hovi, Resiina 1–1987)
- Tr2: Tr2, koneisto (Ilkka Hovi, Resiina 3–1988)
- Tr2: Tr2, tenderit (Ilkka Hovi, Resiina 3–1986)
- Vk4: Vk4 68 ”Leena” (Sakari K Salo, Resiina 3–2010)
- Vr4/Vr5: Raskas vaihtoveturi Vr4/Vr5 Kalkkuna (Kari Salo, Resiina 2–1987)
Sk3 nro 215 menetettiin 1944 Kutsassa Sallassa. Moskovan Kulkulaitosministeriön arkistossa on merkintä: ”215 sotasaalis. Saatu 1.6.1945 УВВР-11:ltä (УВВР = Управление военно-восстановительных работ/Sotilaallinen jälleenrakennushallinto) ja annettu Kirovin Rautatielle. Hylätty 4.7.1946.” Tämän jälkeen se toimitettiin Tallinnan Paperi- ja Selluloosatehtaalle (kuva). Veturin katolta on poistettu soittokello ja matalaääninen vihellin. Veturi on myös muutettu palavakivilämmitykselle. Sen takia tulipesään on vaihdettu liikuteltavat arinaraudat ja tuhkalaatikkoon on asennettu pohjaluukut. Kivihiilestä poiketen palavakivestä jää polton jälkeen paljon tuhkaa ja kalkkikiveä.
Sk3 (ex-G3) no. 215 was lost at Kutsa (east of Salla in Lapland) in 1944. The archives of the Transport Ministry at Moscow record: ‘No. 215 war booty. Acquired on 1 June 1945 from YBBP-11 (УВВР = Управление военно-восстановительных работ/The Military Reconstruction Administration) and transferred to the Kirov Railway. Withdrawn on 4 July 1946.’ After withdrawal no. 215 was transferred to the Tallinn Paper and Pulp factory (photo). The locomotive was converted to shale-oil firing and the firebox converted to this purpose, including the bottom doors as shale oil leaves a lot of ash and limestone. The bell and whistle were also removed from the top of the cabin.
Kokoelma Juhani Valanto / Juhani Valanto collection