VALTIONRAUTATEIDEN HÖYRYVETURIT
The steam locomotives of the Finnish State Railways
SRHS (Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry) julkaisi vuonna 2017 50-vuotisen toimintansa kunniaksi kirjan Valtionrautateiden höyryvetureista. Kirja julkaistaan nyt SRHS:n nettisivuilla korjattuna versiona. Korjaukset ja huomiot on merkitty violetilla värillä. Nyt voit siirtää tehdyt korjaukset myös omaan kirjaasi. Nautinnollisia hetkiä höyryvetureiden historian parissa!
In 2017, to celebrate the 50th anniversary of the Finnish Railway Historical Society, the society published a book about the steam locomotives of the Finnish State Railways. A corrected version of the book has now been published on the SRHS website with corrections and notes marked in purple. This will enable you to add corrections into your own copy of the book. Wishing you enjoyable moments in steam locomotive history!
Kirjoittajat: Pekka Honkanen ja Eljas Pölhö sekä erikseen pienemmissä artikkeleissa mainitut kirjoittajat.
Käännös englanniksi: Allan Scotson
Toimittajat: Matti Bergström, Sakari K Salo ja Pekka Välimäki †
Kirjan ja tämän sivuston design: Intro Design, Hyvinkää
Kirja julkaistu elokuussa 2017, tämä sivusto lokakuussa 2024
© Kirjoittajat ja Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry
Suomen Rautatiehistoriallinen Seura täyttää 50 vuotta tämän kirjan julkaisuvuonna. Takana on puoli vuosisataa rautateiden ja junien harrastamista järjestäytyneenä yhdistyksenä, ensimmäisenä sellaisena tässä maassa. Seuran toiminta alkoi pienestä joukosta höyryveturien ystäviä, jotka kokoontuivat perustamaan yhdistyksen vanhojen veturien harrastustoimintaa varten vuonna 1967.
Seuran toiminnan alkaessa liikenteessä oli vielä runsaasti höyryvetureita, mutta loppu oli jo tiedostettu harrastajien keskuudessa, poistuihan kalustoa joka vuosi runsaita määriä sivuraiteille seisomaan tai suoraan romutukseen. Kunnioittaakseen seuran alkuajan henkeä hallitus päätti julkaista kirjan VR:n höyryvetureista juhlistamaan seuran viisikymmenvuotista taipaletta.
Seuran hallitus katsoi myös tämän ajankohdan sopivaksi kirjan julkaisua varten, sillä lähivuosikymmeninä omakohtaista kokemusta kaupallisesta höyryveturiliikenteestä omaavien joukko tulee harvenemaan ja rautatieharrastuksen painopiste tulee siirtymään höyrystä muuta käyttövoimaa hyödyntävään kalustoon. Tavoitteena oli tuottaa perusteos höyryvetureista harrastajien ja muun lukijakunnan käyttöön niin kauan kun asiantuntijoita vielä on käytettävissä.
Kirjan julkaisun mahdollisti kirjan toimituskunnan henkilöiden vuosikymmenten uurastus aineiston keräämiseksi kattavaa höyryveturiteosta varten. Kiitokset tästä työstä seuran puolesta.
Henri Hovi
Puheenjohtaja
Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry
The Finnish Railway History Society celebrates its fiftieth anniversary in the same year as this book is being published. The first registered association for those interested in Finnish railway history began with a small band of railway enthusiasts who gathered together in 1967 to found a society to preserve old locomotives.
At that time there were still a lot of active steam locomotives on the Finnish railway network but the approaching end was already all too obvious to rail fans as each year saw increasing number of locomotives being withdrawn either to be stored or sent straight for scrap. To honour the spirit of the early years of this society, the Society’s board has decided to publish a book on Finnish steam locomotives to commemorate its fiftieth anniversary.
This moment was also seen as being as fitting to publish this kind of book since in the coming decades the group of those who have first-hand experience of commercial steam operations is going to shrink substantially. This will lead to the emphasis of railway enthusiast activity switching from steam to other forms of motive power. The intention is to publish a book both for enthusiasts and for the general public while there are still experts around on the subject.
This book has been made possible by the decade-long gathering of material for a definitive work on Finnish steam locomotives made by the contributors. On behalf of the Finnish Railway History Society I would like to express my deep gratitude to the authors for their countless hours of work.
Henri Hovi
Chair
Finnish Railway History Society
Valtionrautateiden höyryveturisarjojen historiasta kertova tietoteos ”Suomen veturit 1.” ilmestyi vuonna 1975, jolloin höyryvetureiden säännöllinen käyttö Valtionrautateiden liikenteessä päättyi. Teosta kirjoitettaessa oli käytetty laajaa ja monimuotoista lähdeaineistoa ja siitä tuli yksi suomalaisen rautatiehistorian perusteoksista.
Uuden painoksen viivästyessä tekijät hyväksyivät Suomen Rautatiehistoriallinen Seura ry:n ystävällisen tarjouksen julkaista uusi vastaava teos tämänhetkisten tietojen valossa. Veturisarjat esitellään tällä kertaa niiden alkuperäisten sarjojen mukaan ja lisäksi esitellään lyhyesti muut veturit tai veturisarjat, jotka ovat tilapäisesti kuuluneet Valtionrautateiden vetokalustoon. Jälkimmäisistä merkittävin ryhmä ovat jatkosodan aikana VR:n käytössä olleet sotasaalisveturit.
Aineisto on edelleen monilta osin puutteellinen, mutta tietojen julkaiseminen katsottiin kuitenkin tärkeäksi etapiksi kohti entistä täydellisempää tiedostoa. Tietyssä mielessä tällainen kirja ei koskaan ole täysin valmis, ja tekijät toivovatkin nyt käsillä olevan kirjan tietojen täydentyvän ja tarkentuvan tulevina vuosina.
Kirjoittajat haluavat kiittää kaikkia tahoja ja henkilöitä, jotka ovat auttaneet tietojen saamisessa tai tarkistamisessa. Erityisen suuri kiitos Tapani Kilpiselle (†), joka opetti meidät tietojen keruun jalolle tielle ja VR:n entiselle arkistonhoitajalle Kirsti Torniaiselle, joka johdatti Tapani Kilpisen ja Eljas Pölhön VR:n arkistojen salaisuuksiin.
Maailmansotien aikaisten rautateiden asiantuntija Olavi Kilpiö (†) on kirjoittanut aikakausien yleiskatsaukset. Tapio Keränen antoi käyttöömme laatimansa kaaviokuvat. Suuren kiitoksen ansaitsevat myös Juhani Katajisto ja Timo-Pekka Lange, jotka viime metreillä käytännössä ilman varoitusaikaa olivat valmiit täydentämään tietojamme vetureiden viimeisistä käyttöajoista. Muita pitkän linjan avustajia ovat olleet Tapio Eonsuu, Ilkka Hovi ja Reino Kalliomäki.
Kiitämme myös kaikkia kuvia käyttöömme luovuttaneita tahoja sekä teoksen päätoimittajaa Matti Bergströmiä sekä toimittajia Sakari K Saloa ja Pekka Välimäkeä, jotka ovat parantaneet käsikirjoitustamme lukuisin kommentein. Allan Scotson on vuosien mittaan kääntänyt suuren osan teoksen aihepiiriin kuuluvista luvuista ja Keith Chester on yhtenäistänyt käännökset ja saattanut ne ajan tasalle vastaamaan tämän teoksen sisältöä.
Eljas Pölhö ja Pekka Honkanen
Volume 1 of a history of VR locomotives “Suomen veturit / Die Lokomotiven Finnlands” was published in 1975 at the same time as the steam era ceased officially on the VR. To date it has remained the most complete general history on the subject.
A new edition was attempted for some 15 years ago but never came to fruition. The authors were therefore happy to receive an invitation from the Finnish Railway History Society to publish a new and comprehensive work on this subject. This time the locomotives are introduced in accordance with their original classification. Narrow gauge and other temporarily owned locomotives are now also included. Among the latter, the most notable section is about the war booty locomotives of the Second World War.
Inevitably, there are still some gaps in the available information but it was deemed important to publish the new information gathered since 1975. A book such as this can never be final and complete but it is to be hoped that the missing information and details may yet be uncovered in the coming years.
The authors want to thank all the people and institutions who have helped us to collect data or checked it. Our special thanks are due to the late Tapani Kilpinen, who taught us how to collect and organise information and Kirsti Torniainen, the former archivist of VR, who guided Tapani Kilpinen and Eljas Pölhö through the archives before they were condensed to their current size in the National Archives
of Finland.
The late Olavi Kilpiö was a specialist on war time locomotives and contributed the relevant introductions to both the First and Second World War eras. Tapio Keränen produced most of the wheelbase diagrams in this book. Juhani Kata-jisto and Timo-Pekka Lange filled in numerous gaps in the last service dates. Other long standing supporters have been Tapio Eonsuu, Ilkka Hovi and Reino Kalliomäki.
We would also like to thank everybody who has loaned photographs from their collections. The final touch to the book was given by the editor-in-chief Matti Bergström and his assistants Sakari K Salo and Pekka Välimäki, who have made innumerable corrections and suggestions to our manuscript. Over the years Allan Scotson has translated for various publications most of the articles on the subject of this book. We are also grateful to Keith Chester for editing all the English texts.
Eljas Pölhö and Pekka Honkanen
Tätä kirjaa on tehty vuosia, aineistoa siihen on kerätty vuosikymmeniä. Nyt on aika julkaista tämä teos sopivasti Suomen Rautatiehistoriallisen Seuran juhlavuonna.
SRHS:n toiminta alkoi 50 vuotta sitten 30.8.1967 nimellä Veturien Ystävät. Silloin oli höyryvetureiden poistuminen tiedossa ja Seuran jäsenet päättivät tallentaa katoavan perinteen. Niinpä ensimmäinen höyryvetureitamme käsittelevä yleisteos, ”Suomen Veturit / Die Lokomotiven Finnlands”, ilmestyi jo 1975. Samana vuonna päättyi höyryvetureiden käyttö valtion radoilla.
Vuosituhannen vaihduttua heräsi ajatus julkaista uusi vastaavanlainen teos ja se on nyt kädessäsi. Huomattavasti laajempana niin kuviltaan kuin tiedoiltaankin, mutta täydellinen tämäkään ei ole. Teoksessa on puutteita, mutta olemme pyrkineet kuitenkin tietojen paikkansapitävyyteen tarkistamalla niitä monista eri lähteistä. Näin valtavan aineiston käsittelyssä kuitenkin virheen mahdollisuus on suuri.
Jos kuitenkin huomaat teoksessa virheen, niin toimita siitä meille tieto ja sen mukana dokumentti asiasta. Näin mahdollistamme saada tästä tulevaisuudessa entistä täydellisemmän teoksen. Tietojen toimitusosoite on matti.bergstrom@srhs.fi. Pyrimme julkaisemaan korjaukset ja täydennykset SRHS:n jäsenlehdessä Resiinassa.
Teoksen päätoimittajana kiitän teoksen kirjoittajia sekä matkan varrella joukostamme poistuneita henkilöitä. Kiitokset myös kaikille avustajillemme ja kuvakokoelmiansa käyttöömme antaneille henkilöille. Erityiskiitoksen esitän työn aikana edesmenneille Olavi Kilpiölle ja Mikko Lumiolle, joiden kuvakokoelmat ovat avainasemassa tässä julkaisussa. Kiitokset myös kirjan modernista taitosta Intro Designille sekä englannin kielisestä käännöksestä Allan Scotsonille ja kieliasun tarkastuksesta Keith Chesterille. Kiitokset Leila Herraselle ja Marina Bergströmille monien tietojen tarkistuksista Suomen Rautatiemuseon arkistossa.
Suuret kiitokset myös teoksen toimittajakollegoilleni Sakari K Salolle ja Pekka Välimäelle. Heidän työnsä tähän teokseen vuosien aikana on korvaamaton. Kiitos julkaisijalle, Suomen Rautatiehistorialliselle Seuralle. Toivotan menestystä seuraaville vuosille Suomen rautatiehistorian vaalijana!
Hyvästä yhteistyöstä kiittäen.
Matti Bergström
Suomen Rautatiemuseon johtaja, eläkkeellä
The writing of this book has taken years whilst the gathering of materials has taken decades, but now, as we celebrate the silver jubilee of the Finnish Railway History Society, the time is ripe for publication.
The Society was established fifty years ago, on 30 August 1967, as the Veturien Ystävät (Friends of Locomotives). Its activities began in the knowledge that the steam engine was about to become extinct, and the aim was to document this disappearing inheritance. One result was the publication of “Suomen Veturit / Die Lokomotiven Finnlands”, the first general reference book on Finnish steam locomotives. It was published in 1975, the very year that steam ended on the state railways in Finland.
The idea of publishing a new general history of VR steam locomotives, the volume now in your hands, arose during the early years of this millennium. Although it is markedly more comprehensive in its scope and breadth of information than the previous version it is still not complete for some gaps remain in our knowledge. However, throughout the book the authors have always sought accuracy and all data has been checked against the large number of sources at our disposal. Nevertheless, when such a huge volume of material is involved, error can never be excluded. If, therefore, any error or omission comes to your attention, please send full details with supporting documentary evidence to the following email address: matti.bergstrom@srhs.fi. Any corrections and addenda will appear in Resiina, the Finnish Railway History Society’s journal. With your contributions, we will be able to achieve an even more complete version of the history of Finnish steam locomotives in the future.
As editor-in-chief, I wish to thank all contributors, both those who have been with us along the way. It is a great pleasure to acknowledge the valuable help, freely given, in the provision of information, loan of photographic collections, etc. Special thanks go to Olavi Kilpiö and Mikko Lumio, who sadly both passed away during the work on this publication; their generously making their photographic collections available to us has been essential to the successful completion of this book. We are most grateful to the Intro Design studio for the modern book design, to Allan Scotson for the English translations and to Keith Chester for editing all the English texts. My deep gratitude also goes to Leila Herranen and Marina Bergström for double-checking many facts in the archives of the Finnish Railway Museum.
Warm appreciation is extended to my editorial colleagues, Sakari K Salo and Pekka Välimäki, whose work over the years has been invaluable. I wish great success to the Finnish Railway History Society in its role of upholding and activating interest in Finnish railway history.
Matti Bergström
Former head of the Finnish Railway Museum, Hyvinkää
TULOSSA: VALTIONRAUTATEIDEN MOOTTORIVETURIT
Upcoming: The diesel locomotives of the Finnish state railways