Suomeen Tallinnasta 23.8.1942 saapuneessa veturilähetyksessä oli mukana kevyt tankkiveturi, jolla oli numero 8, mutta ei muita tunnuksia. Veturin aiempi käyttäjä on toistaiseksi tuntematon, mutta vaikuttaa todennäköiseltä, että se olisi toiminut Virossa jollakin palavakivilouhoksella.
Veturi oli kolmiakselinen raamitankkiveturi eli vesitankki oli sijoitettu kattilan alle kehyksen väliin. Tankin täyttöaukot olivat veturin molemmilla puolilla. Keskimmäinen vetopyöräkerta oli laipaton. Märkähöyrykattilan oli valmistanut Harkovan veturitehdas numerolla 1428 vuonna 1913. Tulipesä oli kuparia ja polttoaineena oli kivihiili. Kaksoiskoneistossa oli tasoluistit ja Allanin luistiliikuntakoneisto.
Veturi oli hyväkuntoinen ja VR arveli sen soveltuvan hyvin jollekin teollisuuslaitokselle. Se oli mukana tarjouksissa mm. Yhtyneiden Paperitehtaiden kyselyyn vuokraveturista. Kun VR:n oma Kuopion konepaja tarvitsi vaihtoveturia, tämä veturi lähetettiin sinne keväällä 1943 ja se toimi konepajan sisäisessä vaihtotyössä saaden numeron 3200 ja sarjamerkin Vk4. Veturi palautettiin Neuvostoliittoon vaunuun lastattuna loppuvuodesta 1944.
Among the locomotives arriving by ship from Tallinn on 23 August 1942 was a light 0–6–0WT which bore the number 8 but was without other markings. To date, its previous owner remains a mystery but it seems very likely that it came from the Estonian shale oil industry.
This coal-fired tank loco carried a saturated steam boiler built by Kharkov (boiler plate number 1428 of 1913); it had a copper firebox and was a two-cylinder simple with Allan valve gear and slide valves. The water tank was placed under the boiler between the frames, with tank filling holes on both sides. The middle pair of drivers was flangeless.
No. 8 was in good order on arrival and the VR thought it would be suitable for industrial use. Thus it formed the response to a request for a steam locomotive for a short-term loan received from Yhtyneet Paperitehtaat (paper mill) at Valkeakoski. When the VR’s own works at Kuopio needed a steam locomotive, no. 8 was sent there in May 1943 and was given classification Vk4 and renumbered 3200. It only worked internal traffic in Kuopio works and was returned to the USSR in late 1944, loaded on a wagon.