Venäjällä vuosina 1892–1914 valmistettuihin pääryhmä Н:n (N) 1046 henkilöliikenneveturiin kuului 170 alasarjan НВ (NV) veturia, jotka varustettiin 1900 mm vetopyörillä. Veturit valmistuivat Aleksandrovin ja Kolomnan tehtailla vuosina 1903–09. Veturityyppiä käytettiin 1900-luvun alkupuolella muun muassa Pietarin ja Moskovan välisessä pikajunaliikenteessä. Suurten vetopyöriensä takia veturityyppi soveltui huonosti mäkisille rataosille. Viron rautateillä olleista 13 НВ-veturista osa oli tätä suuripyöräistä veturityyppiä.

Saksalaiset lähettivät Virosta Suomeen yhden tällaisen veturin. Veturi Nk 40 saapui Helsingin satamaan 22.11.1941 ja tenderi 24.11.1941. Veturi oli Kolomnan valmistama ja Virossa aloitettu täyskorjaus oli keskeytetty siirron takia. Valtionrautateillä veturi kunnostettiin sekä otettiin liikenteeseen marraskuussa 1943 sarjamerkillä Hr7 ja numerolla 3300.

Veturissa oli yksiakselinen Bisselin johtoteli ja kolme vetoakselia. Alkuperäiset märkähöyrykattila ja yhdyskoneisto oli Viron rautateillä muutettu tulistinkattilaksi ja kaksoiskoneistoksi. Kattila oli virolaisvalmisteinen ja öljylämmitteinen. Walschaertin luistikoneistot käyttivät mäntäluisteja. Veturi oli varustettu neliakselisella tenderillä, josta öljysäiliö poistettiin ja veturi muutettiin joko kivihiili- tai halkolämmitteiseksi.

Veturi sijoitettiin marraskuussa 1943 Pasilan varikolle, jossa se palveli koko maassaoloaikansa. Se palautettiin Neuvostoliittoon 2.11.1944 ja sitä käytettiin tunnuksilla НВ 3300 Lokakuun ja Leningradin rautateillä vuoteen 1947 saakka.

The NV (HB) was a subclass of the Russian N (H) class Moguls, 1,046 of which were constructed between 1892 and 1914. The subclass consisted of 170 engines with 1,900mm diameter driving wheels, built by the Aleksandrov and Kolomna works from 1903 until 1909. These engines were employed in the early 1900s to handle the St Petersburg–Moscow expresses. Their large diameter driving wheels made the N (H) class locomotives unsuitable for hilly track sections. Some of the thirteen NV (HB) subclass engines of the Estonian railways were of this type with large diameter drivers.

One of these engines, Kolomna-built Nk class no. 40, was dispatched from Estonia to Finland by the German occupiers. It was undergoing major overhaul in Estonia at the time but this was interrupted. The loco arrived in Helsinki harbour on 22 November 1941, followed by its tender two days later. It was then overhauled by the VR and entered service in November 1943 as Hr7 class no. 3300.

This Mogul with a Bissell leading truck was rebuilt by the EVR from a compound using saturated steam into a simple expansion engine with superheating. The new superheated boiler was manufactured in Estonia. Walschaerts valve gear and piston valves were used. This engine, built for oil firing, was converted to wood- or coal-firing for use in Finland so the oil tank on the eight-wheel bogie tender was removed.

No. 3300 was allocated to Pasila shed, Helsinki, from November 1943 to October 1944. It was returned to the USSR on 2 November 1944. It was marked NV (HB) 3300 when used on the October and Leningrad Railways until 1947.