Samalla kertaa N1/Pr1 paikallisliikennevetureiden kanssa VR antoi Hanomagille suunniteltavaksi kaikkein raskaimpaan vaihtotyöhön soveltuvan veturin, jolla olisi sama kattila ja mahdollisimman paljon vaihtokelpoisia osia N1-sarjan kanssa. Yksi tällainen veturi tilattiin 22.11.1923 toimitettavaksi Hangon tai Helsingin satamaan 30.6.1924 mennessä. Kuten N1, niin myös O1 toimitettiin Saksassa kolmessa osassa satamaan: kehys pyörästöineen, kattila sekä hytti ja säiliöt. Tilauskirjan mukaan veturi toimitettiin ilman esilämmitintä ja varustettuna teräksisellä tulipesällä.
Veturille annettiin sarjatunnus O1 ja numero 751. Seuraavana vuonna numeroksi muutettiin 752, jotta neljälle uudelle H7-veturille saatiin peräkkäiset numerot 748–751. Myönteisten käyttökokemusten perusteella Tampellalta tilattiin neljä samanlaista veturia 1925 ja ne valmistuivat seuraavana vuonna saaden numerot 753–756.
Ensimmäistä kertaa Suomessa veturi oli varustettu viidellä yhteen kytketyllä vetoakselilla (toki Suomen läpi Venäjälle oli aiemmin kylminä hinattu Nohabin Ruotsissa samanlaisella akselistolla valmistamia ЭШ-tenderivetureita). Johto- tai laahusakseleita ei ollut. Koska ratapihoilla on pienisäteisiä kaarteita, veturin uloimmat akselit varustettiin 25 mm:n poikittaisella liikkumavaralla. Tämä helpotti kulkua kaarteissa, mutta heikensi kulkua yleensä. Tällä ei kuitenkaan ollut merkitystä, koska vetureita ei käytetty linja-ajossa.
Ulkonäöltään O1/Vr3 oli N1/Pr1 kaltainen lukuun ottamatta pyörästöä ja karja-auroja, jotka oli korvattu astinlaudoilla. Myöhemmin veturit varustettiin sähkövaloin ja radiopuhelimin (ensimmäisenä 20.1.1946 veturissa 754). Sota-aikana (1940 alkaen) ja vähän sen jälkeen veturit olivat ajoittain halkolämmitteisiä. Lopullinen paluu hiilille tapahtui vuosina 1947–49, ensimmäisenä 17.11.1947 veturi 756 ja viimeisenä 14.12.1949 veturi 753.
Ensimmäinen veturi sijoitettiin Helsinkiin ja koko sarjan valmistuttua oli pääasiallisena sijoitteluna kolme Helsingissä ja kaksi Viipurissa. Sodan sytyttyä Viipuri jäi pois ja tilalle tulivat Tampere ja Pieksämäki. Sodan loppuvaiheissa Viipuriin palautettiin yksi veturi, joka saatiin sieltä kuitenkin ajoissa pois. Kouvolasta tuli tärkeä käyttövarikko, aluksi kahden, vuodesta 1960 kolmen veturin voimin.
Vr12/Dr14-vetureiden saavuttua 1960/70-lukujen taitteessa tulivat lyhytaikaisiksi käyttövarikoiksi Seinäjoki, Ylivieska, Oulu, Jyväskylä, Kuopio ja Kontiomäki. Kontiomäellä 755 oli viimeisen kerran työssä 21.8.1975. Seuraavana aamuna koitti siirtoajo Iisalmeen varastoitavaksi. Jyväskylä oli sarjan viimeinen varsinainen käyttöpaikka ja siellä 754 oli viimeistä kertaa töissä 25.9.1975. Viimeinen omin konein liikkunut oli kuitenkin 752, joka konepajakorjauksen jälkeen marraskuussa 1975 ajettiin Kuopiosta Pieksämäelle.
Laskumäkityöskentelyn lisäksi näitä vetureita on käytetty raskaiden junarunkojen siirtelyyn satamien ja ratapihojen välillä, mutta ei lainkaan linja-liikenteessä – joitakin asemien lähellä olleita linjavaihteita lukuun ottamatta.