Raahen rautatien oston yhteydessä maaliskuussa 1926 Valtionrautateille siirtyi kaksi veturia. Näistä numero 1 oli entinen C1-sarjan numero 27, joka palasi entiselle numerolleen. Numero 2 oli Baldwinin Yhdysvalloissa vuonna 1899 valmistama tankkiveturi. Valtionrautateillä sille annettiin numero 65 ja sarjamerkki F2. Tämän veturin sisarveturi, eli Raahen rautatien alkuperäinen numero 1, oli myyty Venäjälle. Se oli ollut Valtionrautateillä vuokralla Oulun varikolla lyhytaikaisesti kahteen otteeseen vuonna 1915 (ks. Vuokraveturit).

Veturi oli nelikytkyinen ja se oli varustettu yksiakselisilla etu- ja takateleillä. Amerikkalaisen rakennustavan mukaan siinä oli kankikehys ja valmistusaikakaudelleen tyypillisesti märkähöyrykattila, jonka päällä sijaitsi kaksi hiekkakupua ja niiden välissä höyrykupu. Veturissa oli tasoluistein varustetut kehyksen ulkopuoliset sylinterit sekä Stephensonin sisäpuoliset luistikoneistot. Polttoaine- ja vesitila sijaitsivat hytin takana. Veturissa oli jarrulaite, joka vaikutti molempiin vetoakseleihin, sekä amerikkalaisille vetureille tyypillinen käsikäyttöinen varoituskello. Valtionrautateillä veturi oli halkolämmitteinen.

Valtionrautateillä veturia käytettiin lyhyen aikaa sen alkuperäisellä rataosalla pääosin varaveturina. Sille ei ollut paljon käyttöä, koska se oli heikkotehoinen ja ainoa laatuaan. Tammikuussa 1927 veturi saapui määräaikaiskorjaukseen Oulun konepajaan ja tällöin se hylättiin.

This locomotive, built by Baldwin in 1899, became VR property after the Raahe Railway was incorporated in March 1926. Formerly Raahe Railway no. 2, it became VR no. 65 and was classified F2. A sister locomotive, Raahe original no. 1, was temporarily hired twice by the SVR in 1915 but sold to Russia (see Hired locomotives).

This 2–4–2T was a typical American product, employing bar frames. Mountings on the saturated steam boiler included two sand domes with a larger steam dome between them. The simple expansion engine was equipped with outside cylinders with inside Stephenson valve gear and slide valves. The fuel bunker and water tank were situated behind the cab. The braking equipment applied brake blocks to all four driving wheels. The manually-operated warning bell was a distinctly American feature. The F2 was used as a wood burner during its brief history on the VR.

It was allocated to Oulu MPD for light duties on its line of origin but it was mainly a standby loco. The VR had no use for this unique and poorly performing engine and it was withdrawn on the occasion of scheduled visit to the Oulu workshops in January 1927.