Turun–Tampereen–Hämeenlinnan-rautatien rakennusjohtokunta tilasi rautatielle Itävallasta Siglin veturitehtaalta 12 vetureiden 31–43 (myöhemmin sarja C2) kaltaista veturia samoilla työselityksillä. Veturit ja tenderit tehtiin hivenen vahvarakenteisemmiksi ja siten niistä tuli myös edellisiä painavampia. Ne valmistuivat vuonna 1875 ja saivat numerot 59–70, jotka vuonna 1879 muutettiin numeroiksi 211–222 ja toisen numeromuutoksen jälkeen vuonna 1887 numeroiksi 78–89.

Yksityinen Keravan–Porvoon rautatie sai vuonna 1877 samojen piirustusten mukaan tehdyn veturin, joka kuitenkin oli kyseisen radan tarpeisiin liian suuri. Se ostettiin SVR:lle vuonna 1887, jolloin sille annettiin numero 63. Pian tämän jälkeen tehdyssä yleisessä numeromuutosohjelmassa se muutettiin numeroksi 62. Kaikille näille vetureille annettiin sarjamerkki C4 vuonna 1885.

C4-sarja on painoa lukuun ottamatta teknisiltä arvoiltaan C2:n kaltainen. Ulkonäössä eri tehtaan design näkyi erimallisina höyry- ja hiekkakupuina ja erimallisena hyttinä. Käyntisilta oli varustettu kaitein ja ajovalaistuksena oli öljyvalaistus. C4:ään asennettiin junan höyrylämmityslaitteet 1900-luvun alkuvuosia. Pääsääntöisesti veturit olivat halkolämmitteisiä, mutta 1900-luvun puolella osa niistä toimi ajoittain hiililämmitteisinä.

Veturit valmistuivat ennen Turku–Tampere–Hämeenlinna-rautatien valmistumista, joten rakennustyön junien lisäksi niitä käytettiin valmiiden ratojen tavaraliikenteessä. Rautatien valmistuttua veturit toimivat kotiratansa tavaraliikenteessä ja vähäisemmin sekajunissa suunnilleen 1800-luvun lopulle saakka.

K2/Tk2-vetureiden tultua liikenteeseen siirrettiin C4-veturit vaihtotöihin ja työjuniin. Tällöin niiden kotivarikot ulottuivat Turusta Pietariin, kuitenkin niin, että veturit pysyivät Etelä-Suomessa. Veturit 81, 83 ja 89 olivat sijoitettuina Pietariin vuonna 1918 ja jäivät sinne rajan sulkeuduttua. Ne hylättiin Venäjälle jääneinä vuonna 1921. Muut veturit hylättiin muiden C-sarjojen tapaan kokonaan vuosina 1922–28.

The construction board for the Turku–Tampere–Hämeenlinna railway ordered a batch of twelve goods locomotives from Sigl in Austria to the same specifications as earlier 0–6–0 locomotives (later classes C1 and C2). They were completed in 1875. Initially numbered 59–70, they became nos. 211–222 in 1879 and nos. 78–89 in 1887. An identical Sigl-built locomotive was also purchased from the private Porvoo–Kerava Railway in 1877, numbered 63, but renumbered 62 a few months later. These locomotives were classified C4 in 1885.

The C4 class engine was a development of the C1 and C2 classes. The technical details were identical to the C2 class engine but the C4 were strengthened structurally, providing greater adhesion weight. These simple expansion engines used Stephenson valve gear and slide valves. They were equipped with a steam brake, a displacement lubricator and oil lamps. Train heating equipment was fitted in the early 1900s. Their external appearance differed due to different builders’ features (mainly the steam and sand domes, and cab).

This class was ordered in readiness for the new Hämeenlinna–Tampere and Toijala–Turku lines but the engines were already commissioned before they were completed. Consequently, three were initially allocated to the Helsinki–St Petersburg railway while the rest worked temporary services along the lines under construction. The C4s were allocated to Turku, Toijala, Tampere and Riihimäki from 1876 until the end of century, being used primarily on goods workings and, to a lesser extent, mixed trains.

Once the K2 (later Tk2) class locomotives entered service, the C4s were employed by various sheds on branch line and shunting duties. They were also utilised for railway construction projects, such as on the Coast Line between Pasila and Karjaa, and their final years of active duty were spent at Karjaa, Riihimäki and Viipuri as shunters or spare engines. Because the old Russian frontier was completely closed in 1918, C4 class nos. 81, 83 and 89 of St Petersburg MPD were lost to the Soviet Union and consequently withdrawn by
the SVR in 1921. Other members were withdrawn in 1922–28 together with the other earlier C class locomotives.