Suomen Tie- ja Vesirakennusten Ylihallituksen Rautatierakennusosasto hankki Tampereen–Nikolainkaupungin (Vaasa) rautatierakennukselle pienen satulatankkiveturin samalta Beyer, Peacock & Co -tehtaalta kuin Suomeen aiemminkin hankitut tankkiveturit. Vaikka veturi oli koottu tehtaan vakio-osista, se oli juuri tällaisena mallina ainutkertainen. Sen alkuperäinen numero oli 301, joka muutettiin numeroksi 100 vuoden 1887 numeromuutoksessa.

Veturi oli rakenteeltaan B1-sarjan kaltainen, mutta huomattavasti pienempi. Siinä oli höyrykupu, jonka suojuslevy oli muotoiltu vesisäiliön osaksi. Jousikuormitteiset varoventtiilit olivat höyrykuvussa. Kaikki akselit oli sijoitettu kehykseen, joten ne eivät olleet kääntyviä. Hiekkalaatikot olivat käyntisillalla savupesän vierellä ja hiekoitus tapahtui vain etumaisen vetopyöräparin eteen. Aluksi veturissa oli vain käsijarru, jonka jarrukengät olivat vetopyörien etupuolella. Höyryjarrun asentamisen jälkeen jarrukengät olivat taemman vetopyöräparin ja laahuspyörän kummallakin puolella. Veturissa oli puiset puskinpalkit B1-sarjan tapaan. Valmistuessaan hytti oli avoin polttoainetilan kohdalta, mutta jossain vaiheessa polttoainetilan sivut muutettiin umpinaisiksi. Veturi varustettiin junan höyrylämmityslaitteilla 1900-luvun alkuvuosina. Savutorvi oli SVR:n kartiokasta mallia jo tehtaan valmistuskuvassa.

Tampereen–Nikolainkaupungin-radan työmaalla veturilla ajettiin soraa ainakin Vanhan Vaasan (Mustasaari) sorakuopalta. Seuraavaksi se siirrettiin Seinäjoen–Oulun rautatierakennukselle. Vuodesta 1887 alkaen veturia käytettiin yksinomaan vaihtotyössä. Tuolloin se sijoitettiin Tampereelle, jossa se työskenteli vuoteen 1896. Veturi oli muutamia kahden vuoden mittaisia jaksoja Seinäjoella ja Helsingissä, mutta vuonna 1905 se sijoitettiin takaisin Tampereen konejaksoon. Siellä sen tiedetään toimineen Siurossa useana vuonna. Veturi täyskorjattiin vuonna 1919 Turun konepajassa ja myytiin Oy Enso Ab:lle Ensoon vuoden 1920 alussa.

The railway building department of the Finnish Road and Water Construction Board purchased a small saddle tank locomotive for the construction of the Tampere–Nikolainkaupunki (later Vaasa) railway from Beyer, Peacock & Co. in 1880. It was first numbered 301 but became no. 100 in 1887. It was classified B2 in 1885.

Structurally it was a smaller version of the B1 saddle tank class but with a steam dome. The dome cover plating was moulded as part of the saddle tank mounted over the boiler. The driving and trailing wheel sets were rigid in the frames without any pivoted truck. The buffer beams, like those used on the B1 class, were made of wood. The fuel bunker was situated in the rear of the cab, which was originally open sided but was soon enclosed. Train heating equipment was fitted in the beginning of the 20th century. Originally the engine was equipped only with a handbrake working on the front of the driving wheels. After a steam brake was provided, the brake shoes were on both sides of the rear driving wheel and the carrier wheel. The builder’s photo shows the locomotive was fitted from the beginning with a Finnish-type conical chimney.

This engine assisted in the railway construction engineering of both the Tampere–Nikolainkaupunki (later Vaasa) and Seinäjoki–Oulu lines, but after 1887 it was restricted to shunting duties. It was allocated to Tampere until 1896, followed by two-year stints at Seinäjoki and Helsinki before returning to Tampere in 1905 for the rest of its service in SVR ownership. Increasing train loads gradually exceeded the power output of this small engine. In 1919 it was completely overhauled at Turku railway workshops, then used for a short time at Siuro (between Tampere and Pori) before being sold off to Oy Enso Ab, a major wood processing company, in 1920.